Sæt følelser på skoleskemaet

 

Vi tilbyder:

  • Forløb i indskolingen med sokkedukkerne Angst, Vrede, Sorg og Glæde, og dialogbøger med plads til børnenes tegninger
  • Lærervejledning og kurser for lærere og børnehaveklasseledere
  • Skræddersyede forløb for alle klassetrin og mindre grupper af børn

Forløbene holdes i samarbejde med jer af Mette Dinesen og Finn Erik Larsen. Mette er Mentalhygiejnisk Instruktør og cand.mag., og Finn Erik er uddannet lærer.
Kontakt os på mobil 2620 8602 / 4032 1632 eller info@dinevalgerditliv.dk.

Forløbene indeholder f.eks..:

  • Dialog i klassen vha. sokkedukkerne
  • Voksenrollespil med børnene som ‘hjælpere’
  • Børnenes egne rollespil i grupper
  • Højtlæsning af historierne om Angst, Vrede, Sorg og Glæde
  • Tegning af børnenes egne oplevelser med følelser
  • Kropsbevidsthedsøvelser og at mærke følelserne i kroppen
  • Sokkedukkeværksted, evt. i samarbejde med billedkunstlærer

Forløbene er baseret på læren om vores grundfølelser, som den er formuleret af Arne Olsen.

Læs mere om de fire arbejds- og dialogbøger for børn og deres voksne om Angst, Vrede, Sorg og Glæde.

Skriv til os, hvis du vil have et sæt tilsendt til gennemsyn, mhp. et forløb: info@dinevalgerditliv.dk

 

Læs artikel i DAGBLADET Ringsted om forløb i 0. og 1. klasse på Allindelille Friskole, februar-marts 2022.

 

Hvordan er det blevet til?

I januar 2018 besøgte jeg 0.C på Susåskolen i Næstved en gang om ugen i fem uger. Sammen med børnehaveklasseleder Susanne Larsen udviklede vi et forløb om Angst, Vrede, Sorg og Glæde. I forløbet afprøvede vi Kristina Buks historier om de fire følelser. Kort forinden var sokkedukkerne Angst, Vrede, Sorg og Glæde blevet til imellem mine hænder, på idé fra Kristina. De kom til at spille en vigtig rolle i samtalen med børnene.

Læs beskrivelse og evaluering af forløbet.

Sokkedukkerne bor i en rød kuffert på hjul og fortæller børnene, at de kommer med vigtige beskeder til os – de er vores hjælpere.

Angsten er vores overlevelsessignal – og fortæller os at vi skal være opmærksomme.
Vreden fortæller os, at vi skal markere vores grænser, når de er blevet overskredet.
Sorgen siger til os, at vi skal give os selv omsorg, når vi har mistet.

Den fjerde følelse – den vedvarende indre Glæde – kommer som en naturlig konsekvens, når vi handler på de andre følelser.

Men ak…, nogle gange går der kludder i det, og vi reagerer med en anden følelse, end den det egentlig handlede om…

Til hver af de fire følelser hører en fortælling i form af en arbejds- og dialogbog med plads til børnenes egne tegninger – 4 bøger til hvert barn. En ny fortælling blev læst op fra gang til gang. Børnene arbejdede videre i ugens løb sammen med deres lærer og havde bøgerne med sig hjem.

Hvert besøg indeholdt dialog med sokkedukker og børnene, rollespil med børnenes egne eksempler og erfaringer, tegneopgaver, hvor børnene har tegnet, hvad omsorg er for dem, og hvordan de skaber glæde for sig selv. Øvelser i kropsbevidsthed og små meditationer. Børnene lavede deres egne sokkedukker.

De fire dialogbøger er udgivet i samarbejde med kunstner, grafiker og forfatter Kristina Buk: kristinabuk.com.

Omtale

 

”Jeg kan varmt anbefale Mentalhygiejnisk Træning, hvis man virkelig ønsker at ændre noget, og ikke bare vide noget om at ændre noget.”

/Kristina

Læs flere udtalelser

Vil du vide mere?

Få tilsendt gratis uddrag af bogen Dine valg er dit liv - hvordan vælger du? og modtag nyt om kurser, udgivelser og foredrag